Nu börjar det!
Internationella bokstaveringen.
A | Alfa |
B | Bravo |
C | Charlie |
D | Delta |
E | Echo |
F | Foxtrot |
G | Golf |
H | Hotel |
I | India |
J | Juliett |
K | Kilo |
L | Lima |
M | Mike |
N | November |
O | Oscar |
P | Papa |
Q | Quebec |
R | Romeo |
S | Sierra |
T | Tango |
U | Uniform |
V | Victor |
W | Wiskey |
X | X- ray |
Y | Yankee |
Z | Zulu |
Å | Alfa Alfa |
Ä | Alfa Echo |
Ö | Oscar Echo |
1 | One |
2 | Two |
3 | Three |
4 | Four |
5 | Five |
6 | Six |
7 | Seven |
8 | Eight |
9 | Nine |
0 | Zero |
, | Decimal |
. | Stop |
Over and out e visst bara flyget som använder, synd!
Kanske skall börja på flygcertifikat?
Skulle va skönt och sitta och meta!

Vad betyder VHF?
- VHF kan också betyda viral hemorragisk feber, blödarfeber.
VHF (Very High Frequency) är radiofrekvenser mellan 30 MHz och 300 MHz d v s våglängder mellan 10 m och 1 m. Tidigare kallades detta frekvensband tillsammans med de ännu kortare våglängderna ofta för ultrakortvåg, UKV. Nu kallas våglängder mellan 1 meter och 10 cm (frekvenser mellan 300 MHz och 3 000 MHz) för UHF (Ultra High Frequencies).
Enligt internationella överenskommelser (Internationella Teleunionen, ITU) är användningsområdena i Sverige och i stort sett i resten av Europa grovt räknat och något förenklat så här:
Frekvens (MHz) | Användningsområde |
---|---|
30-47 | Fast och mobil trafik för diverse tjänster |
47-68 | Rundradio, television (analoga kanalerna 1 [1] … 4 (EBU-band I ) ) |
68-87,5 | Fast och mobil trafik för diverse tjänster |
87,5-108 | Rundradio, ljud, vanligen kallad FM-bandet (EBU-band II) |
108-144 | Flygradio, vissa rymdtjänster |
144-146 | Radioamatörer |
146-156 | Marin VHF |
156-174 | Fast och övrig mobil trafik för diverse tjänster |
174-223 | Rundradio, television (analoga kanalerna 5 … 11 (EBU-band III ) ) |
223-230 | Rundradio, DAB (Digital Audio Broadcasting) (analoga TV-kanalen 12 (EBU-band III ) ) |
230-300 | Fast och mobil trafik för diverse tjänster |
I andra länder kan indelningen vara annorlunda. Viktiga enskilda frekvenser är bland annat 121,5 MHz (amplitudmodulation), internationell anrops- och nödfrekvens för luftfarten, och 156,8 MHz (frekvensmodulation), internationell anrops- och nödfrekvens för sjöfarten (kanal 16). Båda frekvenserna 121,5 MHz och 156,8 MHz avlyssnas av satellitövervakningen av nödsändarsystemet EPIRB, Emergency Position Indicating Beacon. Denna tjänst kommer efter internationellt beslut av COSPAS [2] att successivt avvecklas och helt upphöra 2009‑02‑01, då tjänsten skall vara överflyttad till 406 MHz. COSPAS rekommenderar att redan under avvecklingstiden nyinköpt EPIRB-utrustning görs klar för den nya frekvensen.
För SAR-operationer (Search and Rescue) är 243 MHz samverkansfrekvens för sjöräddning, flygräddning och räddning i rymden.
Den civila sjöfarten kommunicerar på ett antal frekvenser i intervallet 156-174 MHz. Intervallet är uppdelat i 91 kanaler, där kanal 16 (156.800 MHz) är nödkanal och anropskanal.[3] Systemet används både för att kommunicera mellan fartyg och för fartyg att kommunicera med någon av de kustradiostationer som finns utplacerade utmed kuster, kanaler och större sjöar. Kustradiostationerna tar emot nödanrop och sänder ut sjöinformation som t ex väderrapporter och broöppningstider. Kustradiostationerna kan även vidarebefordra telefonsamtal. I Sverige krävs tillstånd från PTS för att sända marin VHF. Befälhavare på fartyg under gång har skyldighet att passa kanal 16 (denna skyldighet gäller dock inte alla fritidsbåtar).
VHF i fritidsbåtar På senare år har användandet av VHF-radio ökat bland fritidsbåtfolket, främst beroende på det faktum att mobiltelefonin i bland har dålig täckning utanför våra kuster, samt att VHF radioapparaterna har blivit överkomliga i pris. Samtliga kanaler är tillgängliga även för fritidsbåtsskepparen, men denne har även kanalerna L1 (155.500 MHz) och L2 (155.525 MHz) till sitt förfogande, detta är kanaler som är reserverade enbart för fritidsbåtar. "L" betyder "leisure".
VHF i fiskefartyg Yrkesfiskare använder liksom övrig sjöfart den marina VHF-radion. Precis som fritidsbåtarna har man egna kanaler, det är F1, F2 och F3 där "F" står för "fishing".
(Texen "lånad" utan tillstånd)
Nästa vecka blir det VHF-kurs!
Föremålet i fråga!


Hon e fin! (hunden alltså)
Carla´s kompis fyllde 3år häromdan!

Vem följer vem?
Så! var det bara städningen kvar!

Och var är Redardrottningen?

Jag kommer när det är över! Så de så!
En tom plats!

Blir det samma plats till våren?
Snart nere!

Det går nog vägen?
Puh!, Puh!, Puh!.

.......

.........

..................
Nä! det blir också fel!

Det måste Vi göra om.

Så! mycket bättre!

Här åker 8ton!?!? iväg. Puh!
AKTA! SKA NI LYFTA STOLPARNA?

Idioter! måste jag göra allt själv. Jag kan också.
Nu e det min tur!

Lite pirrigt känns det!

Hit med snöret!
Lyft efter lyft! Väntan och åter lyft.


Precis lagom Ärtsoppa med varm Punch det sista var valfritt.
mums!
e de min tur snart?

Den som väntar, väntar alltid för länge!
Sesången är slut

Vem skall styra nu?????
Så var det då Äntligen dax.....





Lika bra att göra det själv, så blir det ordenligt gjort. Redardrottningen tillrättarvisar.
Det är alltid kul att träffa kim!


Vi var tvugna att visa att vi var vältränade.

innan vi fick prova "Abu-röken"
Ush-Var där inte?

Där var nåt konstigt!
Vi hälsa på hos Kim på Sommarsol.

Hon strålar som en SOL


Nu är det HÖST!

Underbart Vackert.
Vissa Dagar kan det bli

Underbara Härliga Hem.

Och loppis med Redardrottningen och Vänner.
TÅLAMOD...



Går det på SÖNDAG?

Kranen är ordnad, Väderprognosen ser hyfsad ut,
Hoppas det sker på Söndag.
Nä, lite Nalle Puh Hjälper alltid i blåsten och väntan.
Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord,
utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.
Du Puh, vad är det första du tänker när du vaknar på morgonen?" frågade Nasse
"Jag undrar vad jag får till frukost", sa Puh.
"Vad tänker du Nasse?"
"Jag undrar vad det skall hända för något roligt idag", svarade Nasse
"Mmm", sa Puh tankfullt, "Det är samma sak".
För den outbildade är ett A bara tre pinnar.
Gå aldrig inomhus för att sjunga en speciell utomhussång, som måste sjungas i snön.
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket
Man kommer ingen vart med ett samtal om den andre personens svans bara
nätt och jämnt är inom synhåll under konversationens andra hälft.
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.
Ingen kan vara nere med en ballong!
Ser inte lovande ut!
|
![]() |
Detta är styrbord !

Redardrottningen undervisar "lillebror"